lördag 17 mars 2012

Preppa bärbuskarna för mycket bär

Med bebis i sjalen preppade jag bärbuskarna för att få större skörd. Han vaknade inte men knorrade lite då jag stod det allra minsta stilla. Men det blev lite gjort i alla fall.

Krusbärsbuskarna
Planterades 2011. En "hinnonmäki röd" och en "jacob". De gav en liten skörd redan förra året och var så goda. Ser fram emot att göra kompott och bjuda lillen på den. Rensade upp lite gräs under och tänker göra en större gräsfri yta så snart det är lite lättare att gräva i jorden. '

Svart vinbärsbuskarna
Urgamla. Har klippt ur dem på hösten i två år nu och de börjar se riktigt fräscha ut. Undrar hur gamla de kan bli? Med ett luckringsverktyg tog jag bort lite ogräs under dem. Klippte även några grenar från dotterplantor som hamnat precis bredvid. En av dem hade byggarna dumpat lite jord under, med mycket grus i.Det slängde jag på landet eftersom gruset inte skadar det bidrar förhoppningsvis bara med lite dränering till lerjorden.

Var på vippen att gödsla med benmjöl också men hejdade mig, kändes som att ett regn skulle kunna skölja näringen förbi rötterna om man ger den innan plantan vaknat lite i varje fall. Förra våren var jättetorr så då vattnade jag dessutom buskarna en hel del. I mars har det knappt varit någon nederbörd heller. Får hålla koll om jag vill ha buskar översållade med stora bär. Och det vill jag ju!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar